
Wil je snel een reactie?
Dan is bellen de snelste optie.
Geef je de voorkeur aan Chat?
Start dan hier jouw sessie.
Kan je de vraag schriftelijk stellen?
Stuur dan een mail.
Dan reageren wij daar op!
Wil je iets af laten leveren?
Stuur het dan naar:
Catharina van Rennesstr. 12
2135 TH HOOFDDORP
DOE reizen
Catharina van Rennesstraat 12 *
2135 TH HOOFDDORP (Noord Holland)
The Netherlands (Europe)
0031 (0)23 565 21 87 * *
info@DOE-reizen.nl
Kvk-nummer: 52297535
BTW-nummer: NL 186486856 B01
* bezoekadres op afspraak
* * voor noodgevallen 24/7/365
of anders tijdens reguliere tijden.
Maak gebruik van het contactformulier!
In de meeste gevallen kan je vliegen als rolstoelgebruiker. Maar er zijn uitzonderingen, waardoor het verstandig is om vooraf aan de boeking de luchtvaartmaatschappij, de luchthaven en/of je reisorganisatie een en ander te contoleren.
Doe dat ook, als extra controle, kort voor vertrek, zodat je meer garantie hebt.
Situaties kunnen veranderen en dat kan je maar beter voorafgaande aan de reis te weet komen.
Als je zelfstandig de stoelriem kunt vastmaken en loskoppelen en daarbij geen hulp nodig hebt. En zelfstandig de nooduitgang kunt bereiken zonder hulp in geval van nood. Als je zelfstandig het reddingsvest kunt omdoen en het zuurstofmasker kunt opzetten zonder hulp. Als je zonder hulp een sanitair stop kunt maken. Als je zonder hulp kunt eten en drinken of zonder hulp je medicijnen in kunt nemen of andere medische handelingen kunt verricht. Als het welzijn van jezelf, mede passagiers of personeel niet in geding komt dan zou een luchtvaartmaatschappij je moeilijk kunnen weigeren.
De markt van (elektrische) rolstoelen word steeds groter en er komen steeds meer varianten bij. Zo is ook het aantal luchtvaarmaatschappijen in beweging, alsmede luchthaven. Het is dus noodzaak om vooraf grondig uit te zoeken wat bij welke luchthaven en/of luchtvaartmaatschappij mag en kan. Als je geen frequent flyer bent gaat daar best veel tijd inzitten, maak het jezelf dan niet te moeilijk en boek bij een expert.
De maximale toegestane afmetingen van een rolstoel hangen af van de beschikbare ruimte in het toestel en de weg er naar toe. Te denken aan de vliegtuigdeuren. Deze afmetingen verschillen per type toestel en luchtvaart maatschappij. Hou er rekening mee dat de kans aanwezig is dat er op het laatste moment andere toestellen ingezet kunnen gaan worden om rede van.
Je rolstoel is een belangrijk onderdeel in je leven en je bent er zelf het zuinigste op. Als je deze uit handen geeft hou je je hart vast dat je deze weer in goede bruikbare staat terug krijgt.
Tijdens lange transporten is het dan ook raadzaam om voorzorgmaatregelen te nemen, in de vorm van beschermende verpakking, met daarop duidelijk aangegeven dat het om een rolstoel gaat en dat het kwetsbaar is.
Zorg er ook voor dat alle (losse) onderdelen bij elkaar gehouden worden, zodat de kans op zoekraken wordt verkleind.
Laat niets aan het toeval over en bereid je voor.
Het type batterijen wat er op een vlucht mee mag veranderd ook continu, zo zijn er al maatschappijen die een strikt reglement hanteren,. Maar over het algemeen worden droge (lekbestendige) of natte batterijen toegestaan. Vloeibare batterijen zijn verboden, tenzij een speciale toestemming hebt! Lithium-ion batterijen zijn in de meeste gemotoriseerde systemen van handbewogen rolstoelen verwerkt en zijn alleen toegestaan als de capaciteit minder is dan 300Wh. Deze moeten overigens in de cabine worden meegenomen. Ook gelden vaak speciale regels voor het vervoer van de batterijverpakking, check deze goed bij de luchtvaartmaatschappij van je keuze.
Iedereen die hulp nodig heeft kan assistentie aanvragen, maar mensen met verminderde mobiliteit worden over het algemeen onderscheiden in drie categorieën.
* Je kunt korte afstanden lopen en zelfstandig traplopen;
* Je kunt korte afstanden lopen maar niet zelfstandig traplopen;
* Je bent volledig immobiel en je moet in je stoel getild worden.
Heb je assistentie nodig, als persoon met verminderd mobiliteit (PRM-assist), op de luchthaven of bij het instappen? Dan kan jij je tot 48 voor vertrek aanmelden bij de betreffende ondersteunende instantie. Dat kan ook al tijdens het boeken van een vlucht. Iedere luchthaven en luchtvaartmaatschappij hebben zo hun eigen servies. Zorg dat je vooraf weet of/en welke service wel en/niet worden ondersteund.
Je kunt tot maximaal 48 uur voor vertrek van je vlucht aanmelden dat je met een rolstoel of scootmobiel reist. Deze tijd heeft de luchtvaartmaatschappij nodig om het vervoer en eventuele begeleiding te regelen. Je kunt dit melden tijdens het boeken van de vlucht.
Je kunt je eigen rolstoel tot de check-in balie gebruiken. Hier wordt deze ingenomen en als ruimbagage vervoerd. LET OP e bent zelf verantwoordelijk voor het reisklaar maken van je rolstoel. Zorg ervoor dat alle losse onderdelen van je rolstoel (zoals een accu of batterij) ontkoppeld zijn vóór je incheckt. PS Op de luchthaven is er geen gereedschap om je rolstoel te demonteren. Tip: neem iets mee waar je de losse onderdelen in kan doen en eventueel aan je rolstoel kunt bevestigen.
Voor reizigers in een rolstoel zijn er veelal bredere doorgangen, die ook voor kinderwagens kan worden gebruikt. De securitybeambte controleert jou en je rolstoel op verboden items.
Wanneer je in je eigen rolstoel naar de gate gaat en niet kunt opstaan, fouilleert de securitybeambte je in de rolstoel, eventueel met gebruikmaking van een handscanner.
Medewerkers van de beveiligingsbedrijven op luchthaven zijn, over het algemeen, getraind om alle passagiers op de luchthaven zorgvuldig te behandelen. Het kan zijn dat zij extra vragen stellen, bijvoorbeeld over je medicijnen. Ook kan de controle iets langer duren.
Op steeds meer luchthavens zijn rolstoelen voor bruikleen. Soms door middel van een beveiligingssysteem, zoals je dat ook kent van winkelwagens. De hoeveelheid en de standplaatsen van deze bruikleen rolstoelen varieert per luchthaven en moment van de dag. Deze bruikleen rolstoelen zijn vaak te herkennen aan een opvallende kleur of symbool.
Dat verschilt per luchtvaartmaatschappij. Op sommige vluchten zijn er vaste plaatsen voor reizigers met verminderde mobiliteit en kan er een rolstoel aan boord aanwezig zijn. Deze informeer is verkrijgbaar bij je reisagent en/of luchtvaartmaatschappij waar je je vliegticket hebt geboekt.
Je (elektrische) rolstoel kan, in de meeste gevallen, alleen rechtop worden vervoerd tot een hoogte van 86cm
(type toestel afhankelijk). De batterijen zullen niet mee het bagage ruim in gaan, maar dien je zelf mee te nemen de cabine in. De maximale rating mag veelal 1x 300Wh of 2x 160 Wh bedragen. Voorkom kortsluiting doormiddel van het intapen van de polen. LET OP je bent zelf verantwoordelijk voor het transportbestendig maken van je rolstoel.
Als je droge batterij niet kunt loskoppelen, moet er een mainswitch of masterswitch aanwezig zijn die in de uit of off-stand staat of er moet een control unit aanwezig zijn die je kunt loskoppelen.
Als je vaste natte (niet-lekvrije) batterij niet kunt loskoppelen, moet er een mainswitch of masterswitch aanwezig zijn die in de uit of off-stand staat of er moet een control unit aanwezig zijn die je kunt loskoppelen.
Je elektrische rolstoel zal rechtop worden vervoerd (max. 86 cm hoog)
Je ontkoppel en bevestig de batterij stevig aan de elektrische rolstoel.
Voorkom kortsluiting door de polen met tape te isoleren.
Je mag je eigen (elektrische) rolstoel meenemen als deze binnen de transportvoorwaarden valt. Deze voorwaarde zijn per luchthaven, luchtvaartmaatschappij en per type vliegtuig verschillend. Informeer daarom voorafgaande aan de boeking wat de mogelijkheden zijn.
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken hanteert verschillende kleurcodes die worden opgevolgd door DOE reizen.
Het Ministerie voert overleg met andere (buitenlandse) overheden en gezondheidsinstanties) om te komen tot een reisadvies.
Dit actuele reisadvies per land kun je lezen op de website www.nederlandwereldwijd.nl Een handige Reisapp van Buitenlandse Zaken kan je helpen onderweg.
Je vindt de meest up-to-date informatie op de website van het RIVM
DOE reizen volgt de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken; deze op zijn beurt wint advies in bij onder andere het RIVM, het OMT en anderen.
Ja, de (standaard) (aan)betalingsregels blijven onverhinderd van kracht.
Ja, dat mag de organisator. Indien het coronavirus er niet voor kan zorgen dat de reis uitgevoerd kan worden zoals geboekt. In dat geval zo snel mogelijk hierover contact worden opnemen.
De organisator is ook gerechtigd (kleine) wijzigingen doorvoeren. Bij grote wijzigingen is toestemming benodigd.
In eerste instantie bij de reisorganisatie. Deze worden via de branchevereniging op de hoogte gehouden en hebben een (interne) hulplijn voor de wat specifiekere vragen.
Je hebt dan een contract met de vliegtuigmaatschappij of met het hotel, waarvoor de reisorganisatie heeft bemiddeld. Als je wil wijzigen/annuleren ben je afhankelijk van de voorwaarden van de vliegtuigmaatschappij of het hotel.
Uiteraard kan de reisorganisatie je helpen, maar het is uiteindelijk de vliegtuigmaatschappij of hotel dat beslist.
Medische zorg in het buitenland tijdens vakantie vindt plaats op basis van Nederlandse marktconforme tarieven.
Deze buitenlandzorg is niet afhankelijk van de kleur van een land, maar niet alle kosten zijn hiermee gedekt (https://www.zorgwijzer.nl/faq/basisverzekering en je eigen basis verzekering). Reisprofessionals adviseren altijd dringend om een goede reisverzekering af te sluiten!
De situatie wordt opnieuw bekeken: moet er worden gerepatrieerd of kan de vakantie worden afgemaakt onder bepaalde maatregelen? Dit wisselt van geval tot geval.
Eventuele medische kosten lopen via jouw zorgverzekering.
Niet-genoten vakantiedagen kun je (mogelijk) verhalen op jouw annuleringsverzekering.
Als reiziger ben je zélf verantwoordelijk voor je persoonlijke (gezondheids-) situatie, het hebben van juiste documenten om een land binnen te komen en het opvolgen van en voldoen aan de juiste eisen en maatregelen. Eventuele extra kosten zijn hierdoor voor jezelf.
Als reiziger ben je zélf verantwoordelijk voor het opvolgen van en voldoen aan de juiste eisen en maatregelen die worden gesteld. Word je als passagier geweigerd, dan zijn de kosten van het niet kunnen maken van de reis voor jou als reiziger.
Je kan de reis altijd annuleren, maar de reisorganisator mag wél annuleringskosten in rekening brengen zoals afgesproken in de reisovereenkomst.
Het ligt niet in de risicosfeer van de reisorganisator om deze kosten voor zijn rekening te nemen.
Bij het boeken van een reis bij een reisonderneming stelt de reisonderneming je als klant op de hoogte van de algemene eisen die de bestemming stelt.
Na het boeken van een reis ben je zelfverantwoordelijk om ervoor te zorgen dat je de juiste informatie hebt ingewonnen en je moet ook tijdig voor vertrek nagaan of de eerder ontvangen informatie nog klopt. Eventuele kosten die verbonden zijn aan het verkrijgen van een verklaring zijn voor rekening van de klant.
Bij het boeken van een reis stelt de reisonderneming je als klant op de hoogte van de algemene eisen die het bestemming stelt.
Na het boeken ben je als klant zélf verantwoordelijk voor het inwinnen van de juiste informatie en het tijdig voorvertrek nagaan of jouw eerder ontvangen informatie nog klopt. Eventuele kosten die verbonden zijn aan de extra te nemen maatregelen zijn voor rekening van de klant.
Ja, je mag altijd annuleren, maar de kosten daarvan zijn voor jou als reiziger.
Angst is namelijk geen reden voor kosteloze annulering. En maatregelen moeten we accepteren als het 'nieuwe normaal'.
Reisondernemingen volgen het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Maar een risico is nooit voor 100% uit te sluiten. Reisondernemingen zullen alles in het werk stellen om het risico zo laag mogelijk te houden.