Rijden met handbediening | Driving with Handcontrole
15 november 2018 

Rijden met handbediening | Driving with Handcontrole

Rijden met handbediening tijdens je vakantie of tijdens je “vliegvakantie met huurauto” (Fly & Drive)

Hoe zit dat nu eigenlijk?

Rijden met handbediening

Rijden met handbediening is een praktische oplossing om toch te kunnen rijden wanneer je niet meer over voldoende kracht in de benen of voeten beschikt. Heb je onvoldoende kracht om te kunnen remmen, dan zou je kunnen volstaan met enkel handbediening op de remmen. Maar heb je onvoldoende kracht om te koppelen en/of om gas te geven? Dan zullen alle pedaal functie voor het rijden met handbediening overgenomen moeten worden. De rem en het gas kunnen handbediend omgebouwd worden in combinatie met een automatische transmissie.

De rem, naar mijn mening de belangrijkste functie, zal onafhankelijk van het gas handbediend omgebouwd kunnen worden, (zodanig dat het pedaal ingeklapt kan worden – Nederlandse norm). Een mogelijke oplossing is dan een hendel die je weg duwt waardoor de remmen worden geactiveerd.

Het gas is een ander verhaal. Hier wordt ook wel een gelijk systeem gebruikt als bovengenoemd remsysteem, maar ook wel door middel van een ringsegment aan de stuurkolom dat je naar je toe trekt om gas te geven, (zodanig dat het pedaal ingeklapt kan worden – Nederlandse norm).

Zodra iemand met voldoende kracht in de benen of voeten beschikt weer gaat rijden, dan moeten de originele pedalen weer bruikbaar zijn.

Naast bovenstaande mechanische oplossingen zijn er ook elektronische aanpassingen mogelijk, indien je zoveel kracht beperking hebt dat dit de oplossing voor je is om naar een nieuwe horizon te gaan.

 

Rijden met handbediening is niet voor iedereen vanzelfsprekend, vandaar dat hier aparte rijlessen in te volgen zijn.

 

Rijden met handbediening tijdens je vakantie

Indien je zelf beschikt over een wagen met aanpassingen kan je deze al snel inzetten voor je vakantie. Je kunt van huis tot thuis alles in eigen hand houden. Echter kan je ook overwegen om je wagen op transport te zetten naar je vakantie bestemming. Bijvoorbeeld in combinatie met een autoslaaptrein of een ferry/cruise. Je zou de wagen ook kunnen laten verschepen en via een luchtbrug (vliegtuig) naar de plaats van bestemming laten brengen.

Het grote voordeel is dat je vertrouwd bent met je eigen wagen.

Een ander type wagen tijdens je vakantie, is ook een optie. Te denken aan bijvoorbeeld een camper, een meerpersoons of juist een tweezitter, een 4×4, maar hoe zit het dan met die aanpassingen? Vanuit de thuis situatie is er veel mogelijk en kan je de tijd nemen om dit uit te zoeken en te regelen. [vraag naar de mogelijkheden bij je auto aanpassingsbedrijf]

Rijden met handbediening tijdens je “vliegvakantie met huurauto”

Indien je niet een aangepaste wagen bezit of niet in de gelegenheid bent om je wagen op de plaats van bestemming te krijgen, dan ben je afhankelijk van lokaal vervoer. “vliegvakantie met huurauto” (Fly & Drive) is daar een mooie oplossing voor. Maar kunnen ze dan de juiste aanpassingen ter beschikking stellen? En wat als deze wel zijn toegezegd  maar niet ter plaatsen zijn op het moment van aanvang.[vraag naar de mogelijkheden]

Een ander type wagen tijdens je vakantie, is ook een optie. Te denken aan bijvoorbeeld een camper.

 

Driving With Hand Controls

Onderstaande video is een van de oplossingen die geboden worden, maar is in het Engels ingesproken omdat deze het uit de Verenigde State van Amerika komt.

Deze video heb ik voorgelegd aan de RDW om te achterhalen of een en ander in Nederland gebruikt mag worden. Lees hun reactie:

Klantenservice RDW

Geachte heer Heemskerk,

Hartelijk dank voor uw e-mail.  U heeft een vraag over een aanpassing aan het remsysteem. (conform de video)

Een aanpassing aan het remsysteem is een wijziging in constructie volgens de Regeling voertuigen. Iedere wijziging zal gekeurd moeten worden. Er zal dus elk keer dat het systeem gebruikt gaat worden gekeurd moeten worden. Bovendien zal iedere keer weer een berekening gemaakt moeten worden of de overbrenging voor voldoende remkracht kan zorgen.

Mei 2018
De kosten voor een beoordeling bij de RDW zijn circa 350,- euro.
De wachttijd enkele maanden.
Dit lijkt mij niet praktisch.
Als het systeem al aan de eisen kan voldoen.

Helaas geen praktische optie dus.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

S. Bangma

Unit manager Klant Contact Centrum RDW [info@rdw.nl]

 

[ heb jij waardevolle aanvullende informatie om te delen? Stuur het dan even naar info@DOE-reizen.nl]

Lees ook eens: Veilig vervoer Rolstoel inzittenden

Over de schrijver
Reactie plaatsen